فشن

از سکوی فشن شو تا فروشگاه!

از سکوی فشن شو تا در فروشگاه !

از سکوی فشن شو تا فروشگاه!

با رنگ ها خود را بیارآیید! یک انگشتر نگین دار ساده و ارزان قیمت با یک دکمه سردست می تواند لباس را شیک تر جلوه دهد . حتی می توانید دستمال گردن یا کمربندی رنگی بپوشید.

توری اسپلینگ، هنرپیشه

نور، صدا، حرکت! هفته ی مد در نیویورک شبیه نمایشی خیالی است که دو بار در سال برگزار می شود. ( به علاوه، چندین هفته ی مد دیگر نیز در شهرهایی نظیر پاریس و میلان برگزار می شوند.) تمام ویراستاران مد، فشنيستا و سلبریتی ها به دنبال صندلی های ردیف جلوی داغ ترین نمایش ها و همچنین بلیت باشکوه ترین مهمانی ها هستند! اگرچه بیشتر آنچه در طول هفته مد رونمایی می شود فقط برای نمایش است، این رویدادها همچنان بهترین مکان برای آگاهی از مد های جدید و دیدگاه های تازه در مورد نحوه ی پوشیدن لباس های مختلف با هم است .

اغلب پوشاکی که واقعا تولید می شود ، یک نمونه ی قدیمی تر از آن چیزی است که در فشن شو به نمایش گذاشته می شود
اغلب پوشاکی که واقعا تولید می شود ، یک نمونه ی قدیمی تر از آن چیزی است که در فشن شو به نمایش گذاشته می شود .


طراحان می کوشند توجه خریداران، ویراستاران و رسانه مد را جلب کنند؛ بنابراین هرچه نمایش حیرت انگیزتر و پرزرق و برق تر باشد، توجه بیشتری را به خود جلب می کند. اغلب پوشاکی که واقعا تولید می شود، یک نمونه ی قدیمی تر از آن چیزی است که در فشن شو به نمایش گذاشته می شود. ولی به این معنا نیست که با امتحان کردن یا پوشیدن این لباس ها چیزی نمی آموزید. این مقاله به شما کمک می کند با دقت بیشتری به مرحله ی نمایش لباس از سکوی فشن شو تا رسیدن آن به کمد لباستان توجه کنید.

لباس از سکوی فشن شو تا رسیدن آن به کمد لباستان !
لباس از سکوی فشن شو تا رسیدن آن به کمد لباستان !

از طراح تا بازار انبوه!


هیچ لباسی وجود ندارد که توسط یک فرد طراحی نشده باشد. ممکن است یک لباس طراحی خلاقانه ی فردی برای خودش یا یک طراحی حرفه ای برای بخشی از بازار باشد. شاید نام طراح نیز روی طرح باشد یا شاید فردی آن را برای برند شخصی دیگر طراحی می کند. با وجود این، حتی تی شرت های سفید ساده نیز به جوهر نوآوری و خلاقیت یک طراح نیاز دارند؛ زیرا باید فردی برای انتخاب پارچه ی مناسب، يقه، قد آستین ها و غیره وجود داشته باشد.
تولید لباس طی مراحل مختلفی انجام می شود، خواه اثریک طراح برجسته باشد یا در تولید انبوه به بازار آمده باشد. به طور کلی، فرآیند تولید لباس طبق مراحل زیر انجام می شود:


۱ . ایده ای به ذهن طراح خطور می کند و او آن را طراحی کرده و طرح به دست الگوساز می رسد.


٢. الگوساز الگوی اصلی لباس را آماده می کند.


٣. پارچه و لوازم مورد نیاز انتخاب شده و نمونه دوخته می شود.
( نمونه بر اساس یک مدل شایسته دوخته می شود . سپس با کم و زیاد کردن اندازه ها ، با سایزهای کوچک، متوسط، بزرگ و غیره تطبیق می یاید. رنگ ها ، طرح و نقش ها و تزئینات و جزئیات دیگر نیز انتخاب می شوند.)


۴. طرح به نمایشگاه راه می یابد و اگر اثر طراح برجسته ای باشد به سکوی فشن شو میرسد.


۵. خریداران به تماشای لباس ها می روند و اگر آنها را بپسندند سفارش می دهند.

۶ . پوشاک آماده ی تولید می شود.

( کمیت تولید را عمدتا بر اساس تعداد سفارش های قبلی و سفارش های بعدی پیش بینی شده در نظر می گیرند .)


۷ . لباس ها برچسب می خورند و به فروشگاهی در منطقه ی شما ارسال می شوند .

حتی تی شرت هم به طراحی دقیق نیاز دارد!

شاید گمان کنید که طراحی تی شرت کار خیلی آسانی است. ولی مانند هر لباس دیگری اقداماتی مانند طراحی، الگوسازی و دوخت نمونه برای تمام سبک های تی شرت ها نیز باید انجام شود. شما نمی توانید از یک نمونه ی یقه گرد، یک تی شرت یقه هفت یا از یک پیراهن آستین بلند، یک لباس آستین کوتاه تولید کنید.

مانند طراحی ، الگوسازی و دوخت نمونه برای تمام سبک های تی شرت ها نیز باید انجام شود .
مانند طراحی ، الگوسازی و دوخت نمونه برای تمام سبک های تی شرت ها نیز باید انجام شود .

تمام انواع لباس ها باید تک تک مراحل ذکر شده از یک تا هفت را طی کنند و این مراحل به صرف زمان و هزینه نیاز دارند. هنگام تولید یک پیراهن آستین کوتاه یا آستین بلند، قد آستین باید دقیق در نظر گرفته شود ( اندازه گیری حدسی مجاز نیست ! ) مقدار مواد به کار رفته تعیین می کند که چقدر از یک پارچه ی بخصوص باید خریده شود. تمام این ها شامل هزینه های تولید می شود و البته تعیین کننده ی قیمت پیراهن نیز است.

نگام تولید یک پیراهن آستین کوتاه یا آستین بلند ، قد آستین باید دقیق در نظر گرفته شود ( اندازه گیری حدسی مجاز نیست ! )
هنگام تولید یک پیراهن آستین کوتاه یا آستین بلند ، قد آستین باید دقیق در نظر گرفته شود ( اندازه گیری حدسی مجاز نیست ! )

به وجود آوردن طرح!


در طول مراحل اولیه ی حرفه ی طراحی، یک طراح ریزترین جزئیات را نیز با دست خودش انجام می دهند. اغلب هرچه طراح از نردبان ترقی و موفقیت بالاتر برود، در واقع کار فیزیکی کمتری انجام می دهد. به جای طراح، کارکنان او انجام مراحل برش، دوخت و غیره را بر عهده می گیرند. به علاوه ، تمام طراحان مشهور، طراحان دیگری را تحت نظارت خود به کار وامی دارند؛ به این معنا که وقتی یک طراح به اوج قله های موفقیت دست می یابد دیگر هرگز از روی یک ایده ی قدیمی دوباره طراحی نمی کند.

یک طراح به اوج قله های موفقیت دست می یابد دیگر هرگز از روی یک ایده ی قدیمی دوباره طراحی نمی کند .
یک طراح به اوج قله های موفقیت دست می یابد دیگر هرگز از روی یک ایده ی قدیمی دوباره طراحی نمی کند .

( از سوی دیگر ، برخی طراحان فعالیت بیشتری دارند و هنگام عروسی ها یا رویدادهای بزرگ برای سلبریتی ها، طراحان بسیاری شخصأ دست به کار می شوند . ) فقط کار کردن با الگوها و نمونه ها ( یا مدیریت کردن افرادی برای انجام دادن این کار ) کافی نیست.

جلوزدن از دیگر طراحان راه دیگر موفقیت در حرفه ی طراحی است. طراحان، برای فصل های آینده الگو و نمونه می سازند. در حالی که لباس های بهاری طراحی شده توسط آنها در فروشگاه ها خرید و فروش می شود، طراحان موظف اند خط تولید پاییزی خود را در هفته مد برای خریداران و ویراستاران مد به نمایش بگذارند.

به عبارت دیگر، طراحان یک فصل جلوتر به طرح های خود فکر کرده، آنها را طراحی و تولید می کنند. بسیاری از طراحان حتی به جای یک فصل، یک سال زودتر طرح های خود را طراحی کرده و برای تولید آماده می کنند. بزرگی خط تولید و پروژه و زودتر طراحی کردن طرح ها به طراح بستگی دارد.

طراح باید نبض بازار را در دست داشته باشد!


به منظور خودداری از تولید طرح های از مد افتاده، طراح باید بداند رقابت در بازار چگونه است و احتمالا چه رنگ ها و پارچه هایی در فصل های آینده مد خواهد شد . از آنجا که مردم خریداران نهایی به شمار می روند، طراح همچنین موظف است حالات روحی و علایق مشتری ها را در چند سال آینده پیش بینی کند.

از این رو طراحان باید از مدهای رایج در موسیقی، هنر، سینما، تلویزیون و غیره آگاه باشند و بکوشند از این جریان ها پیشی بگیرند. برای مثال، هنگامی که یک تصویر متحرک بزرگ درباره ی یک دوره ی تاریخی ساخته می شود، ممکن است طراحان بکوشند با افزودن یک یا دو لباس به مجموعه ی خود که نشان دهنده ی آن دوران باشد روی این اثر سرمایه گذاری کنند، البته اگر بخت با آنها یار باشد و فیلم به موفقیت بزرگی دست یابد.

فشن شو
فشن شو

پادشاه لویی و عروسک هایش ؛ ناپلئون و دستوراتش!

مد نقش مهمی را در اقتصاد کشورها به خصوص فرانسه ایفا کرده است. لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه به منظور تبلیغ کردن مد های رایج فرانسه دستور داد چندین عروسک فشن را در اندازه های واقعی انسان بسازند و به تمام دربارهای سراسر أروپا بفرستند. حتی پس از اینکه الگوهای پیراهن همه جا استفاده شدند.

تولید عروسک ها تا جنگ جهانی اول ادامه یافت و مانکن هایی که امروزه درفروشگاه ها دیده می شوند همچنان یادآور ایده ی پادشاه لویی هستند. انقلاب فرانسه، خسارات بسیاری بر صنعت مد فرانسه وارد کرد و هنگامی که ناپلئون امپراتور شد، دستورات بسیاری را برای احیای آن صادر کرد. یکی از آن فرامین ، چنین بود که بانوان نمی توانند یک لباس را دو بار در دربار او بپوشند.

مانکن هایی که امروزه درفروشگاه ها دیده می شوند همچنان یادآور ایده ی پادشاه لویی هستند.
مانکن هایی که امروزه درفروشگاه ها دیده می شوند همچنان یادآور ایده ی پادشاه لویی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *