پارچه شناسی

پارچه های به دست آمده از الیاف ها!

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی !

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی!

پارچه های پنبه ای

پنبه یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین الیاف طبیعی است که همواره در خدمت صنعت نساجی بوده و هست.

پارچه های پنبه ای
پارچه های پنبه ای

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی!

موارد استعمال پارچه های پنبه ای

چون الیاف پنبه ای هادی حرارت هستند، حرارت بدن را به بیرون منتقل می کنند. از این رو البسه تابستانی را از پارچه های پنبه ای انتخاب می کنند. این نوع پارچه به راحتی لکه گیری و شسته می شود . به همین دلیل برای لباس های مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها به کار می رود. چون پارچه های پنبه ای در برابر ساییدگی از خود مقاومت نشان می دهند، از این رو لباس های سربازی را از آن تهیه می کنند.


مراقبت و نگهداری پارچه های پنبه ای

پارچه های کتانی
پارچه های کتانی

پس از بیرون آوردن لباس از تن، آنها را به چوب رختی آویزان کنید و تا وقتی که رطوبت دارند در کمد لباس ها نگذارید. زیرا بوی بدن شخص در پارچه باقی خواهد ماند. لباس را در صورت امکان دو روز متوالی نپوشید و آن را در جای خشک نگهداری کنید . عرق بدن باعث آسیب به پارچه می شود.

پارچه های کتانی

پارچه ای است که از الیاف ساقه ی کتان ساخته می شود پارچه ی کتان به عنوان پادشاه پارچه ها شناخته می شود.

موارد استعمال پارچه های کتانی

پارچه های کتانی به علت قابلیت جذب آب بالا و خنکی، برای کسانی که به لباس های با دوام و لطیف بهاره و تابستانی علاقه مند هستند؛ بسیار مناسب است. پارچه کتانی علاوه بر تولید لباس در دوخت حوله، دستمال سفره، پیشبند، رومیزی، پوشش مبلمان منزل و کیف استفاده می شود.

الیاف کتان مانند الياف پنبه، آب را به خوبی جذب می کنند ولی پس از جذب آب، زودتر از الیاف پنبه خشک می شوند، به همین جهت، حوله های تهیه شده از الیاف کتان مناسب تر از پنبه است.

پارچه های پشمی

پشم پوششی فوق العاده شیک است که تا مدت ها تنها بزرگان و اشراف زادگان اجازه استفاده از آن را داشته اند، اما هم اکنون به پوششی عامه پسند تبدیل شده است. معمولا وقتی از پشم و لباس های پشمی صحبت می شود همه به یاد پشم گوسفند می افتند، ولی لباس های پشمی دامنه بسیار وسیعی دارند و لباس های پشمی بسیار گران قیمتی از جنس موهر و آنگورا که از پوست خرگوش تهیه شده اند و کشمیر که از موی لاما و بز تهیه می شود نیز وجود دارد. قیمت لباس های موهری در مقایسه با لباس های کشمیری پایین تر است و به همین دلیل کاربرد بیشتری هم دارد.

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی!


موارد استعمال پارچه های پشمی

پوسته خارجی الیاف پشم از پولکها یا فلسهای ریز تشکیل شده است که بر اثر فشار، حرارت یا رطوبت، این اجزا در هم گره می خورند و حالتی نمد گونه پیدا می کنند. هوای ذخیره شده در بين الياف، به پشم خاصیت عایق بودن می دهد. به علت خاصیت رطوبت پذیری و داشتن خلل و فرج، عرق بدن را جذب و آن را به آرامی تبخیر می کند و به همين دليل شخص در زمستان کمتر احساس سرما می کند. امروزه پشم مصارف بسیاری دارد و انواع و اقسام شال و روسری، بلوز، مانتو و پالتو و حتی دست کش و چکمه از آن تهیه می شود.

پارچه های ابریشمی

ابریشم یکی از لطیف ترین و زیباترین الیاف طبیعی است که به عنوان مستحکم ترین پارچه طبیعی در جهان شناخته می شود. نخ های ابریشمی خیلی سبک و براق هستند. کشش پذیری بالا و مقاومت زیاد در برابر پارگی و چروک پذیری از دیگر خصوصیات این نوع پارچه است.

موارد استعمال پارچه های ابریشمی

ابریشم به علت وجود پروتئین در ساختار آن، هادی و را در خود نگهداری می کند. از این رو برای پوشش زمستانی مناسب هستند. از طرفی دیگر این نوع پارچه ها به دلیل لطافت و نازکی در فصول دیگر سال از جمله تابستان نیز به خوبی استفاده می شوند. به طور کلی به دلیل مقاومت بالا و خواص کشسانی الیاف ابریشم، در کاربردهایی که وزن کم و مقاومت بالا مد نظر باشد کاربرد ویژه ای پیدا می کند، غالبا از پارچه های ابریشمی برای ساخت لوازم منزل و لباس های لوکس استفاده می شود.

به عنوان مثال مطالعات صورت گرفته در مورد استفاده از لباس زیر ابریشمی بانوان نشان میدهد که در کاهش علائم بیماری های شایع زنان نقش بسیار بهبود دهنده ای داشته است.

همچنین با توجه به خواص الیاف ابریشم، استفاده از لباس زیر و یا ملحفه ی ابریشمی در تنظیم حرارت بدن و سطح پوست بسیار موثر است. همچنین به دلیل درخشندگی الياف ابریشمی و انعکاس نور و رنگ در زوایای مختلف و همچنین خاصیت ضد حساسیت، سبکی و استحکام فوق العاده آن، به صورت اختصاصی و یا به همراه سایر سنگ های قیمتی در زینت آلات به کار می رود.

در کنار مصارف معمول، سالیان متمادی است که استفاده از ابریشم در صنایع پزشکی، داروسازی، نظامی و … رواج دارد. با این وجود در سال های اخیر با استفاده از مهندسی معکوس روش تولید ابریشم، ایده های جدیدی همچون امپلنت های استخوانی، رساناهای انتقال نوری، چیپهای الکترونیکی قابل نصب بر روی مواد خوراکی و میوه جات، ظروف قابل بازیافت در طبیعت و غیره، مورد توجه قرار گرفته است . کشورهای تولید کننده منسوجات روی البسه ابریشمی حرف s را نصب می نمایند.

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی!

پارچه های بدست امده از الیاف بازیافتی !

پارچه ریون
پارچه های بدست امده از الیاف بازیافتی

پارچه های بدست امده از الیاف بازیافتی!

پارچه ریون

ماده اولیه انواع ریون مانند ویسکوز، سلولز است، سلولز از لینتر پنبه و با خمیر چوب درختان مخروطی مانند سرو و کاج و مشابه آنها به دست می آید. برای تهیه ی ماده اولیه ی ریون لازم است سلولز طبیعی به دقت بازیابی گردد. به این ترتیب با انجام یک سری عملیات شیمیایی در چندین مرحله، سلولز طبیعی به لیف ریون تبدیل می شود. بنابراین، ریون جزء الياف سلولزی بازیافتی محسوب میشود. پارچه ریون در انواع و اقسام و مدل های متنوع تولید و عرضه می شود و یکی از مهم ترین دلایل توجه بازار و مصرف کنندگان به آن، در درجه اول زیبایی و در درجه دوم قیمت بسیار مناسب آن است. پارچهی ریون دارای سه نوع اصلی و مهم است و دارای چندین مدل مختلف که کارخانه های مختلف با روش های خود تولید می کنند. این سه نوع اصلی پارچه ریون عبارتند از:

ویسکوز ریون: در میان سایر انواع ریون، بیشترین میزان تولید و مصرف را در صنایع نساجی و پوشاک دارد. ویسکوز ریون خیلی محکم نیست، به ویژه وقتی که مرطوب باشد. پارچه ویسکوزی جذب رطوبت بالایی دارد که گاهی تا ۵۰ درصد بیشتر از پنبه خواهد بود و باید بدانیم که با جذب رطوبت استحکامش کاهش می یابد یعنی خیس شدن پارچه های این مدل الیاف سبب ضعیف تر شدن و کوتاه کردن عمرشان می گردد.

پلی نزیک ریون: این نوع پارچه در سال های اخیر با روش پیشرفته تر از ویسکوز ریون تهیه می شود، آبرفتگی و کشسانی کمتری دارد. پلی نوزیک با نام مدال شناخته می شود.

کویر آمونیوم ريون: این نوع پارچه نیز با روش پیشرفته تری تولید می شود و از فیلامنت های بسیار ظریف تشکیل می شود. پارچه تهیه شده از این الیاف نرم و لطیف و ظریف تر از نوعی هستند که از ویسکوز ریون تهیه می شوند. این پارچه ها به صورتی ساخته شوند که می توانند شکل و حس انواع مختلف الیاف طبیعی از جمله ابریشم ، پشم ، پنبه و پارچه کتان را تقلید کنند.

موارد استعمال پارچه های ریونی

پارچه های ریون به خاطر داشتن ظاهر درخشان تر از پنبه گاهی بجای نوعی از ابریشم مصنوعی با درجه کیفی نسبی وارد بازار می گردند . این نوع پارچه ها گرما را هدایت می کنند لذا پوست بدن در مقابل حرارت، احساس خنکی می کند. به عبارت دیگر لباس های ویسکوزی خنک تر از ابریشم طبیعی است.

خاصیت ارتجاعی که این پارچه های سلولزی به نسبت مدل های طبیعی سبب می شود که تن خور خشکتری پیدا کنند. همین پایین بودن کشسان یا ارتجاع آن سبب میگردد تا به سادگی چروک شوند و دائما نیاز به اتو کشیدن دارند. میتوان با بهکار بردن الیاف ظریفتر ویسکوز، منسوجات بسیار لطیف با زیردست نرم تهیه کرد.

از پارچه ریون برای دوخت انواع لباس زنانه، مردانه، بلوز، دامن، آستر، مانتو، لباس مجلسی، خرج کار، پرده، رومیزی و… استفاده میشود و در صورتی که الیاف این پارچه با الیاف دیگری مخلوط شود برای تولید محصولاتی دیگر مانند فرش، پادری، رو مبلی، لاستیک اتومبیل، کمربند و… نیز کاربرد دارد.


پارچه ریون کریستال:

پارچه های کریستال، پارچه های لختی هستند که ریزش مناسبی دارند و از محبوبترین نوع پارچهها برای دوخت مانتو و انواع لباس زنانه هستند. این پارچه دارای رنگبندی متنوع و فانتزی بوده و برای دوخت یک لباس مجلسی شیک بسیار مناسب است.


پارچه ریون جودون:

این پارچه را با نام کجراه نیز میشناسند که این نوع پارچه با محبوبیتی که دارد، یکی از پارچه های پر تولید در کارخانه ها است. خرید این پارچه از نمایندگیها پیشنهاد میشود چرا که به علت جدید بودن
بافت این پارچه ممکن است واسطهها قیمتهای بالایی را به شما اعلام کنند.


پارچه ریون رگهدار:

این پارچه اخیراً به سبک ملانژ در بازار موجود شده است و رنگبندی متنوعی نیز دارد. در فروشگاهها لباسهای شیک و متنوع مجلسی دیده میشوند که از جنس ریون رگهدار تولید شدهاند و بسیار جذاب و زیبا
هستند. از این نوع پارچه در تولید سارافون و دامن نیز استفاده میکنند.


پارچه ریون ساده:

این پارچه بسیار مناسب دوخت تونیکهای دخترانه و زنانه است که این روزها از استقبال زیادی برخوردار شده است. از این پارچه برای دوخت لباسهای مجلسی نیز استفاده میشود.


پارچه ریون طرحدار:

یکی از پر طرفدارترین پارچههای ریون، مدل طرحدار آن است و بانوان زیادی آن را برای دوخت مانتو و لباسهای خود انتخاب میکنند. اکثر خیاطان و تولیدکنندگان لباسهای مجلسی زنانه نیز این پارچه را به صورت عمده و حتی کیلویی خرید میکنند.

یکی از دلایل استفاده از این نوع پارچه علاوه بر زیبایی، طرحهایی است که یکنواختی را از روی پوشاک از بین میبرند. خانمهای اندام درشت بهتر است از ریون طرحدار با طرح ریز و رنگ تیره، خانمهای باریک اندام بهتر است از ریون طرحدار با ترکیب طرح درشت و ریز استفاده کنند.


پارچه ریون زنبوری:

از این نوع پارچه بیشتر برای دوخت لباس بچهگانه استفاده میکنند. در مواردی نیز به علت زیبایی و حالت کشی این نوع پارچه برای دوخت لباسهای زنانه نیز بهکار میرود.


پارچه ریون خال خالی (خالدار):

این نوع پارچه که در بنکداریها به فراوانی یافت میشود برای دوخت پیراهنهای کوتاه زنانه و دخترانه استفاده میشود و نسبت به مدل ریون گلدار گرانتر است. البته میتوان گفت که پارچه ریون
خالدار، گرانترین نوع پارچه ریون به شمار میرود.
پارچه ریون نگیندار: این پارچه یکی از جایگزینهای ریونهای اکلیلی و زردار شده است و نسبت به ریون طرحدار کمی گرانتر است. این نوع پارچهها بیشتر وارداتی هستند. از این پارچه برای دوخت لباسهای زنانه، دخترانه و بچهگانه استفاده میکنند.


پارچه ریون مانتویی:

پارچه ریون همیشه مورد توجه تولیدکنندگان منسوجات مانتویی بوده است و با رنگبندی جالب و متنوعی که دارد بهترین انتخاب برای دوخت انواع مانتو است. از این پارچه در طراحی و دوخت لباسهای زنانه نیز
استفاده میشود. این پارچه دارای ماندگاری بالایی است.


پارچه ریون چادری:

این نوع پارچه در مناطق جنوبی ایران بسیار پر طرفدار است و به علت اینکه پارچه ریون مناسب فصل گرما است، در این مناطق اکثر چادرهای بندری با ریون دوخته میشوند. این پارچهها در رنگهای متنوع و
طرحهای فوقالعادهای تولید میشوند.

پارچه ریون چاپی: پارچه ریون چاپی به علت داشتن الیاف سلولزی مانند

پارچه ویسکوز، دارای خاصیت رنگپذیری مناسبی است و یکی از بهترین جنسهای پارچه برای چاپ حرارتی و دیجیتال میباشد که بسیار مناسب چاپ بر روی لباسهای مردانه، زنانه، بچهگانه، مانتو، رومیزی و… است.

این پارچه کامپوزیتی دارای اسپاندکس و الیافی از جنس پلیاستر است، اغلب با نخ کرهای
تولید و در رنگبندیهای متنوع عرضه میشود.
در بازار پارچه فروشها و بنکداران انواع دیگری از پارچه ریون را میتوان یافت، مانند: ریون گلدار، پارچه ریون گلدار زرکاری شده، ریون حاشیهدار، ریونکشی، ریون نگیندار، ریون اکلیلی، ریون شانل، ریون ترک، ریون کرهای،
ریون هندی، ریون تونیک، ریون سوزنی، ریون نخی، ریون مخملی و… .

پارچه استات

پارچه استات
پارچه استات

استات ها یک استربا پایه سلولزی هستند. استات از طریق واکنش شیمیایی خمیر چوب به اسید استیک تولید میشود و با ترکیب استات با انواع الیاف پنبه، پشم و ابریشم انواع پارچه های کامپوزیتی استات تولید میشوند که انواع مخملها، کرپها، تافته ها و … در بازار وجود دارند. به علت ظاهر شبیه به پارچه ساتن و ابریشم، در عرف و بازار به این دو مدل استات ابریشمی و استات ساتن نیز میگویند.

از مشخصات آن میتوان به ظاهر زیبا و شبیه به ابریشم، براق بودن، نرمی، امکان داشتن تنوع رنگ، برخورداری از قابلیت آویختن، مقاومت در برابر بید، کپک و آبرفتگی، جذب بسیار کم رطوبت و در نتیجه خشک شدن سریع اشاره نمود. سطح این نوع الیاف گلوله نمیشود اما تاحدودی مشکل الکتریسیته ساکن در این پارچه ها مشاهده میشود.

این پارچه، معایبی نیز دارد که می توان به کشسانی نبودن پارچه، چروک شدن سریع پارچه و عدم مقاومت در برابر کمترین گرما و حرارت اشاره کرد.

موارد استعمال پارچه های استات


عمده کاربرد این پارچهها در لباس زنانه، تودوزی، بلوز، پیراهن، آستر لباس و لباسهای رسمی و نیز بهعنوان لوازم منزل در پرده، دراپه، روکش مبل و روتختی است. از استاتها برای ساخت دکمه، قاب عینک، فیلتر سیگار و … نیز استفاده میشود.

پارچه های به دست آمده از الیاف مصنوعی !


پارچه های نایلونی


نایلون، اولین لیف مصنوعی در جهان، توسط والاس کراترز2 در سال 1935 اختراع شد و به تولید عمده رسید. البته پارچه نایلونی تا بعد از جنگ جهانی دوم، برای تولید لباس نایلونی در دسترس عموم قرار نگرفت اما به صورت گسترده توسط ارتش برای تولید چتر نجات استفاده شد. در ابتدا این پارچه به عنوان یک جایگزین برای ابریشم ساخته شد و این خود گویای لطافت و درخشندگی این پارچهاست. نایلون مقاومت بالایی در برابر انبساط، انقباض، کشش، چین و چروک، ساییدگی و فرسایش دارد و در عین حال سبک است. الاستیک یا قابلیت ارتجاعی بالا از ویژگیهای اصلی پارچه نایلونی است.


موارد استعمال پارچه های نایلونی!

نایلون استحکام خوبی در برابر سایش و کشش دارد به همین دلیل موارد استعمال زیادی از جمله جورابهای نایلونی دارد که به علت قابلیت کششی زیاد در قسمت زانو و مفاصل کیسهای نمیشود. فورا خشک میشوند، زیرا رطوبت کمی به خود جذب میکنند. از نخ فیلامنت برای تهیه جوراب ساق بلند، آستری، مایوی شنا، لباس ورزشی، پارچه دانتل، پارچه بارانی، پوشاک پلیسه دار و پارچه های کشبافت استفاده میشود.
پلی آمید صنعتی، شامل انواع نخهای نایلونی با استحکام بالا است که در مواردی مثل تقویت تایر خودرو و هواپیما مورد استفاده قرار میگیرند. این الیاف دارای مقاومت عالی در مقابل سایش هستند. الیاف نایلونی با توجه به استحکام بالا و سختی برای تولید طناب کمربند ایمنی چتر نجات، نخ و تور ماهیگیری مورد استفاده قرار میگیرند.

پارچه های پلی استری!


این لیف اولین بار در سال 1941 توسط شیمیدانهای بریتانیایی جان رکس و جیمز تنانت اختراع شد و در دهه 1970 بهطور فزایندهای محبوب شد، بهطوری که از آن به عنوان “پارچه معجزهای که میتواند برای 68 روز بدون اتو کردن پوشیده شود” یاد میکردند. برای تولید این فرآورده از ترکیب دی متیل ترفتالات و منواتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات در مجاورت کاتالیستهای مناسب، استفاده میشود. پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده میشود که تحت تاثیر هوای سرد به شکل لیف تبدیل میشوند.
پارچه پلیاستر در هنگام لمس خاصیت لغزندگی و تقریبا ابریشمی دارد که آن را منعطف میکند و سبب میشود به صورت انواع ساتن روانه بازار گردد. همچنین به طور ذاتی روشن است و به خوبی شناسایی میشود، این ویژگی موجب استفاده از رنگهای خاص تر این پارچه در موقعیتهای خاص میشود. اصلیترین مشکل در مورد پارچه های مصنوعی، همان عدم بهرهمندی از قابلیت تنفس است که موجب میشود احساس عرق یا رطوبت ایجاد کنند و ناراحتکننده باشند.

دلیل این موضوع نیز قابلیت پایین جذب رطوبت توسط پلی استر در مقایسه با الیاف طبیعی مانند نخ-پنبه است. با این حال، تولیدات مدرن در حال حاضر شروع به ایجاد پارچه پلی استر با قابلیت جذب رطوبت کرده اند. نکته مهمتر در مورد این پارچه این است که بسیار قابل اشتعال است، بنابراین باید مراقب باشید، به خصوص اگر با پوشیدن لباس 100 درصد پلی استر در نزدیکی شعله قرار میگیرید.

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی

موارد استعمال پارچه های پلی استری!

متداولترین و نخستین کاربرد پلی استر، تولید لباس پلی استر است که بسیار محبوب هستند. عموما از کاربردهای وسیع این الیاف میتوان به مد و لباس شامل بارانی و کاپشن، لباس ورزشی، منسوجات مانند لوازم خواب ملافه ها، پتوها و کیسه خواب، زمینه تزئینی و دکوراتیو مانند مبلمان و لوازم منزل، چمدان و کیف، با توجه به قدرت و استحکام الیاف صنعتی مانند کمربند ایمنی و انواع طناب و عایق و… اشاره کرد. پارچه های پلی استر مقاومت فوقالعادهای در برابر چروک شدن دارند.

کت و شلوارهای بافته شده از الیاف پلی استر، شکل خود را در هوای مرطوب و در مواقع خیس شدن به خوبی حفظ میکنند. این الیاف در مخلوط با الیاف طبیعی، در تهیه پارچه های نازک و منسوجات سبک وزن مانند پارچه های پردهای و ساتن، پیراهن و بلوز مورد استفاده قرار میگیرد.

هم چنین به علت خاصیت اتو پذیری زیاد آنها، در تهیه پارچه های پلیسه زنانه مصرف میشود. این الیاف برای تهیه البسه و پارچه های بشور و بپوش بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین بطریهای قابل بازیافت امروزه یکی ازمحبوبترین کاربردهای پلی استر است.

پارچه های پلی استری
پارچه های پلی استری

پارچه های اکریلیکی!

الیاف اکریلیک الیافی هستند که بیش از %85 وزن آنها متشکل از واحدهای اکریلونیتریل -CH2-CH [CN]-)x- به صورت زنجیرهای پلیمری است. الیاف اکریلیک نزدیک به ظاهر و شکل الیاف پشمی است. پارچه های اکریلیک سبک وزن، گرم و نرم هستند.

در نتیجه به جای پشم یا با پشم گوسفند یا کشمیر استفاده میشود. پارچه اکریلیک مانند پلی استر آب را دفع میکند. این میتواند منجر به رشد باکتریها در بافت شود که میتواند ساختار پارچه را به خطر بیاندازد و بو را زیاد کند.

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی

همچنین به این معنی است که بافت اکریلیک در بیشتر مواقع باعث ایجاد الکتریسیته ساکن و چسبندگی میشود. بافت اکریلیک نیز قابل اشتعال است و خاموش کردن آن بسیار دشوار است، در حالیکه روشن کردن پشم بسیار دشوار است.

بافت اکریلیک در برابر سایش مقاوم نیست بنابراین اکریلیک اغلب با الیاف انعطاف پذیرتر ترکیب میشود تا محصول پایدارتری تولید شود. به دلیل این ویژگیها، اکریلیک خالص انتخاب مناسبی برای لباس نیست و معمولا با الیاف پشمی طبیعی، ویسکوز و پلیاستر مخلوط شده و یا صرفا برای تقلید از پشم برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده میشود.
خواص قابل توجه این الیاف عبارت است از:

1. قابلیت رنگرزی راحت و مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط جویـمحیطی بهویژه نور خورشید

2. حفظ مقاومت بالای شیمیایی-فیزیکی با گذشت زمان

3. شستوشوی راحت و مقاومت در برابر آفتهایی مثل بید

4. احساسی شبیه الیاف طبیعی و گرمادهی به انسان.


موارد استعمال پارچه های اکریلیکی !


کاربرد پارچه های اکریلیکی در جوراب، دستکش، روسری، ژاکت، بلوزهای گرم زمستانی، جوراب، لباسهای پشمی کامپوزیتی، لباسهای گردباف و تریکو، پارچه لباسهای ورزشی (ست لباس ورزشی مردانه و زنانه)، ست بلوز شلوار مردانه، ست تیشرت شلوار مردانه، ست سوئیشرت شلوار مردانه و لباس های بچگانه است.
منسوجات خانگی: همچنین می توان از آن در پارچه های مخملی، پتو، فرش، موکت، پارچه تزئینی منزل مانند پارچه های مبلمان و پرده، انواع سایبان و چادر محافظ آفتاب نیز استفاده کرد.

پارچه های لاکرا، اسپندکس یا الاستین!

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی!
الیاف لاکرا برای اولین بار در سال 1958 توسط شیمیدان آمریکایی جوزف لرزد کشف و اختراع شد و بعدها وارد صنعت نساجی شد و از آن در تولید انواع پارچهها استفاده کردند. اسپندکس، لاکرا یا الاستین یک پارچه مصنوعی است که به خاصیت کشسانی فوقالعادهاش شناخته میشود.
نخ لاکرا یا اسپاندکس در پروسه تولید پارچه همانند نخهای دیگر به پارچه اضافه میشود که پارچهی تولید شده اصطلاحا پارچه لاکرا نیز نامیده میشود اما دلایل فراوانی برای افزودن نخ لاکرا به پارچه وجود دارد.

قابلیت الاستیکی بودن لاکرا باعث می گردد تا سایز لباس پس از شستن و استفاده، تغییر نکرده و به شکل اولیهی خود بازگردد. نخ ویسکوز خالص، به علت استحکام پایین قابلیت بافت کمی دارد، به همین دلیل در بسیاری از موارد با اختلاط آن با دیگر الیاف مانند لاکرا، به استحکام آن افزوده و سپس آن را در بافت پارچه استفاده
میکنند.

موارد استعمال پارچه های لاکرا!


لاکرا یک پارچهای لوکس، گرانقیمت و نیمه براق است و در طرحها و رنگهای مختلف تولید میشود. از این پارچه در مواردی استفاده میشود که کشسانی، بهخصوص برای راحتی مد نظر است.

لاکرا به لباس حالت تحرک پذیری بالایی میدهد که در انواع پوشاک و لباسهای ورزشی مانند لباس کشتیگیران، لباسهای قایقرانی، شلوار اسکی، مایو و ایروبیک، کمربند، دستکش، انواع جوراب، ساق و ساپورت، شلوار جین چسبان، زیر شلواری، شلوار تنگ، باندهای کشی مخصوص ارتوپدی و بسیاری کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

پارچه های به دست آمده از الیاف طبیعی !

ان آنها را جزو پارچه های کت و شلوارهای مجلسی طبقه بندی کرد. این پارچه در جهت عرضی کش میآید و همین دلیل است که باعث دوام بیشتر این پارچه شده و مثلا شلوارهای تولید شده با این پارچه زانوهایشان از بین نمیروند و حتی از فرم هم نمیافتند. معمولا لباسی که با این پارچه دوخته میشود بسیار شیک و زیباست و حالت سفتی در بدن ایجاد میکند.
پارچه های به دست آمده از الیاف !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *